קו ברשת - עיתון האוניברסיטה העברית בירושלים קו ברשת - עיתון האוניברסיטה העברית בירושלים
חשוון תשע"ב - נובמבר 2011
האוניברסיטה העברית בירושלים  |  צור קשר  |  ארכיון
איינשטיין בעזה: מאות משתתפים באירוע חגיגי לציון פתיחת שנת הלימודים האקדמית
חדשות
23,000 סטודנטים החלו את שנת הלימודים האקדמית באוניברסיטה
שמונה חוקרים מהאוניברסיטה העברית זכו במענקי מחקר מהאיחוד האירופי בסך כולל של כ-12 מיליון אירו
משרד האדריכלים הבריטי הנודע פוסטר ושות נבחר לתכנן את הבניין החדש של מרכז אדמונד ולילי ספרא למדעי המוח (ELSC)
במחקר
היקום מתרחב, ומהר: פרופסור אבישי דקל על התגלית שהעניקה לחוקריה את פרס נובל לפיזיקה
מחקר: הסיכוי שאח צעיר לילד עם אוטיזם יאובחן גם הוא עם ההפרעה גבוה לפחות פי שניים עד שישה ממה שסברו בעבר
"אני לא ממש זוכר" אינו שווה ל"אני זוכר שלא!"
האוניברסיטה והעולם
משלחת בראשות מנכ"ל האוניברסיטה נסעה לגרמניה לכנס בנושא שיתוף פעולה אדמניסטרטיבי
סמינר מקוון איחד תלמידים ובוגרים מרחבי העולם של הפקולטה למדעי החקלאות
הסינים באים: כנס ראשון מסוגו בפיזיקה, בשיתוף חוקרים מסין ומישראל, יתקיים במכון ללימודים מתקדמים באוניברסיטה העברית
משלחת סטודנטים ממעבדת היזמות של אוניברסיטת IE במדריד התארחה בבית הספר למנהל עסקים
הקורס הגדול ביותר בעולם ללימודי שפת המליאלם מתקיים באוניברסיטה העברית
בקהילת האוניברסיטה
פרויקט להעצמה נשית במדעים פותח את שנתו השנייה ושובר בדרך סטריאוטיפים
300 ספרים נאספו למען הספרייה בעין הוד שנשרפה באסון הכרמל
זווית אישית
תולדות האנושות - הגירסה המקוצרת
סטודנטית על המשמר
יחידה אחת
קבוצת כישורים: מכשירה את כיתות הלימוד למאה ה-21
יומן אירועים
שוברים את שיא גינס בליל המדענים
כאן לא מעשנים
טבע ואמנות בגן הבוטני
גמלאים
גמלאי האוניברסיטה קופצים לביקור
העלאות ומינויים
מינויים חדשים
זר ברכות
לזכרם
 
עקבו אחרינו: YouTube twitter Facebook
קבוצת כישורים: מכשירה את כיתות הלימוד למאה ה-21

צוות קבוצת כישורים פרופסור ברוך שוורץ (מימין), ד"ר דני שטייניץ, ראומה דה-גרוט, רותם עבדו, ד"ר ראול דרכמן וד"ר קריסטה אסטרחן (תצלום: אסתר טל)

בעידן של אינטרנט מהיר, מכשירי טלפון חכמים ומציאות וירטואלית, הקִדמה הטכנולוגית עדיין לא חדרה למרבית כיתות בית הספר בישראל. אלו מסתפקות לעת עתה בשיטת החינוך המסורתית של מורה-לוח-גיר. קבוצת 'כישורים' הפועלת בעשור האחרון במסגרת בית הספר לחינוך של האוניברסיטה העברית מובילה בשנים האחרונות שינוי ומכניסה את הטכנולוגיה לכיתות הלימוד במטרה לבנות חוויית למידה אחרת שתאתגר את התלמידים ותיצור דיאלוג אמיתי בינם לבין עצמם ובינם ובין המורים.

 

הקבוצה, המורכבת מחוקרים, מפתחים ומורים, בראשות פרופ' ברוך שוורץ, משלבת מחקר חינוכי ופיתוח כלים טכנולוגיים והטמעתם במרחב הכיתה דרך השתלמויות מורים בניהולם של ראומה דה-גרוט וד"ר ראול דרכמן. "המטרה שלנו היא לפתח כלים טכנולוגיים שיאפשרו שיח דיאלוגי, ארגומנטציה וחשיבה ביקורתית במסגרת הלמידה בכיתה", מסבירה דה-גרוט. "השילוב של הכלים והשיטות הפדגוגיות נעשה בשיתוף של מורים ותלמידים על מנת להתאים רעיונות ומושגים שעלו במחקר עם צרכים אמיתיים שעולים מן השטח".

 

לדברי דה-גרוט, 'כישורים' משמשת ראש גשר בין המחקר האקדמי ובין בתי הספר בשטח. "הפער בין האקדמיה לשדה החינוך הוא נושא ידוע ולעתים כאוב. בבתי הספר קיים צורך בסיסי להתקדם ולהתפתח, אך האקדמיה שמקיימת מחקר חינוכי ומחקר בסיס על הלמידה מתקשה לתת מענה משמעותי לצורך זה. לכן אנחנו עורכים מחקרים בבתי הספר עצמם ומתמקדים בשילוב בין הידע האקדמי לידע של המורים ולאופן שבו הם מפעילים את התלמידים בכיתה. בדרך זו אנחנו משלבים בין מחקר חינוכי ובין פיתוח של כלים טכנולוגיים שמתווכים את הרעיונות הפדגוגיים שפותחו במחקר לעשייה פדגוגית חדשה".

 

בעשור האחרון קיבלה 'כישורים' מימון של שני מיליון אירו מהתכנית לעידוד המו"פ של האיחוד האירופי כדי לממש כמה מרעיונות הפיתוח הטכנולוגי שהקבוצה יזמה. הבולט שבהם הוא הכלי 'דיגלו', המאפשר לערוך דיון סינכרוני כתוב וממופה בין קבוצת תלמידים. בהתבסס על כלי זה יזמה  'כישורים' מספר פרויקטים נוספים דוגמת פרויקט ARGUNAUT. בפרויקט זה פותח כלי שמאפשר הנחיה במקביל של כמה דיונים שמתקיימים ב'דיגלו' במרחב הכיתה ובלמידה מרחוק באמצעות שימוש בבינה מלאכותית, המאפשרת שליחת מסרים והודעות למורים על רגעים בעלי פוטנציאל לימודי בשיח.

בפרויקט ESCALATE פותחו כמה יחידות לימוד בתחום המדעים שבהן נעשה שילוב של שיח טיעוני ב'דיגלו' תוך כדי עבודת חקר בעולמונים (Microworlds).

 

כלי ה'דיגלו' ופיתוחים אחרים של קבוצת 'כישורים' כבר הוטמעו בבתי ספר שונים בארץ כגון תיכון זיו בירושלים וזוכים לאהדה רבה מצד המורים והתלמידים. לדברי דה-גרוט, פעילות הקבוצה מתרחבת מאוד בשנים האחרונות בזכות שיתוף פעולה עם רשת עמל, המממנת הכשרות מורים בבתי הספר שלה במגמה ליצור צוותי מורים מובילים בבתי הספר שייקחו על עצמם את הובלת השינוי לשימוש מושכל בטכנולוגיה להוראה בבית הספר. בשנת הלימודים הקרובה ייפתחו שני קורסים חדשים בבית הספר לחינוך הנוגעים לפעילות 'כישורים': במסגרת הסדנאות להכשרת מורים יתלוו פרחי הוראה למורים שילמדו את השיטות והכלים שהקבוצה פיתחה בבית הספר 'פסגת זאב', ובמסגרת לימודי התואר השני יחקרו הסטודנטים את ההתרחשות הלימודית שמתקיימת בהכשרה.

קבוצת 'כישורים' אינה מגבילה את פעילותה לתחומי ישראל בלבד. הכלים והשיטות שפיתחה הקבוצה הוטמעו גם בבתי ספר בשווייץ, צרפת, אנגליה, צ'ילה, אקוודור ומדינות נוספות. שיתוף הפעולה הבין-לאומי המעניין והמרגש ביותר של קבוצת כישורים נערך לפני שלוש שנים, אז הגיעה לישראל קבוצת מורים מהאוניברסיטה הפתוחה בקולומביה במטרה ללמוד כיצד להשתמש בשיטות ובכלים הטכנולוגיים של כישורים כדי לפתח דפוסי התקשרות ויצירה של שיח ביקורתי בקרב קבוצת שכירי חרב שחיו ביערות במנותק מהציוויליזציה במשך עשרות שנים.

 

"בסופו של דבר, הכלים שאנחנו מפתחים ב'כישורים' מאפשרים עבודה שיתופית של התלמיד כחבר בקבוצת תלמידים ומסייעים למורה להכיר ביכולות של תלמידיו כתלמידים אחראיים ומסוגלים", מבהירה דה-גרוט. "סביבת האינטרנט משחררת את התלמידים לעבודה עצמאית יותר, שתורמת הן לתחושת המסוגלות האישית שלהם הן למוטיבציה ולעניין שלהם בלמידה, למידה שמתרחשת יותר דרך העיניים שלהם מאשר דרך עיני המורה''.

חזרה למהדורה המלאה

קו ברשת - ידיעון האוניברסיטה העברית בירושלים
עורכת אחראית: אורית סוליציאנו, דוברת האוניברסיטה   |   עורך ומפיק: אמיר בר-קול
בהוצאת המחלקה לדוברות, האוניברסיטה העברית בירושלים   |   טלפון: 02-5882812   |   פקס: 02-5880058
דוא"ל: amirbark@savion.huji.ac.il